måndag 6 april 2015

Målat med te och ättika

Slipade ju bordsskivan till mitt mintgröna bord en soliga dag
inte allt för länge sedan… Det smärtade visserligen lite i mitt hjärta att
sandpappra bort den vackra patinan som bordsskivan hade förut,
men faktum är att den inte var särskilt hygienisk att faktiskt använda
som matbord. Steg ett var att slipa den helt trä ren….
Sedan så funderade jag länge och väl på hur jag skulle behandla
den för att få den sådär “gammalt grå” som jag ville.
Då kom jag plötsligt ihåg ett inlägg från Mimmis blogg om en pall som hon
hade målat med svart te och en ättiks”blandning” bestående av ättika
med stålull i som har fått stå och dra sig nån dag.
Hennes inlägg så hittar ni HÄR!
Och så blev det! Hade aldrig provat på att måla med ättika och te
förut men lär säkert göra det igen eftersom det var både enkelt, billigt
och snyggt :)

0921[1]Bordsskivan efter slipning…

0942[1]     Hade kokat superstarkt svart te, vilket jag först strök hela bordsskivan med
ett varv…

0953[1] Efter att skivan fått ett lager med Te, så strök jag på två lager med ättika
där stålullen hade fått ligga i burken och dra några dagar.. Obs!  Jag lät
bordsskivan torka mellan dessa två strykningar med ättika.

0973[1] Slutresultatet! Fläckarna som syntes tydligt när ytan var obehandlad är nu
försvunna och bordskivan har fått en fin grå färg!

4 kommentarer:

  1. Hjälp vad häftigt och snyggt det blev! Måste absolut testa på detta! :)

    SvaraRadera
  2. Wow! Måste testast när man får möjlighet :)

    SvaraRadera