tisdag 16 december 2014

DIY Bokvikning + Hjärtmönster

Det är alltid roligt att prova på något nytt i pysselväg, och efter
att ha sett dessa vikta böcker lite här och där så bestämde jag mig för
att prova själv! Tidpunkten när jag valde att utföra det hela var väl kanske
inte den bästa (kl. 23 lördagkväll) började nästan se i kors efter ett tag :)
Men slutresultatet blev väl helt ok och det gav mersmak!
Jag och allt som har med böcker och boksidor… hmmm… ni vet ;)
Det var dock inte det lättaste att hitta ett mönster som gick att följa men
iallafall ett som blir till ett hjärta (som på bilden) fann jag. Och det tänkte jag
dela med mig här. Det var ett bra nybörjarmönster konstaterade jag.

6085 
6104
Gör så här:
1. Sök upp mitten i din bok.
2. Bläddra sedan 20 blad framåt (märk upp) och 20 blad bakåt
(märk upp). Så du har 40 blad sammanlagt.
Med blad så menar jag alltså HELA boksidor.
Dessa sidor skall snart markeras, på två ställen per boksida.
3. Sväng boken så att du har bokens “nedredel” till din höger

book_open-3
4. Nu skall du börja markera varje blad på två ställen (de översta)
enlig måtten nedan… Ta till hjälp en linjal och blyerts..

1.
5. Mät från vänster med linjalen och märk ut båda talen för varje enskild sida.
Mät noggrant så får du snyggare slutresultat!

mått
6. Nu när du plöjt igenom denna lista med mått så är det äntligen dags att
börja vika!
7. Vik bladen i 90 graders vinkel inåt till de två individuella markeringarna du gjort
på varje sida.
8. 40 sidor senare så har du ditt hjärta!

LYCKA TILL! Och har ni något som förblev oklart så fråga i kommentars fältet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar